صفحه شخصي حميدرضا غريب رضا
ArticleID PicAddress Subject Date
{ArticleID}
{Header}
{Subject}

{Comment}

 {StringDate}
 
 
 
  • غريب‌رضا: معاونت ديپلماسي وحدت در وزارت خارجه تشكيل شود/موفقيت ديپلماسي ترور بر ديپلماسي وحدت  
  • 1393-04-24 18:40:17  
  • تعداد بازدید : 96   
  • ارسال به دوستان
  •  
  •  

  • ديپلماسي وحدت اسلامي پس از دو سال ـ 3
    غريب‌رضا: معاونت ديپلماسي وحدت در وزارت خارجه تشکيل شود/موفقيت ديپلماسي ترور بر ديپلماسي وحدت

    حجت‌الاسلام غريب‌رضا گفت: چون ديپلماسي وحدت شکل نگرفته و انجام نشده از قلب اروپا تازه مسلماني که مي‌خواهد اسلامگرايي خودش را به حد اعلا برساند ديپلماسي تروريسم موفق مي‌شود.
    خبرگزاري فارس: غريب‌رضا: معاونت ديپلماسي وحدت در وزارت خارجه تشکيل شود/موفقيت ديپلماسي ترور بر ديپلماسي وحدت


    خبرگزاري فارس ـ سجاد اسلاميان: حجت‌الاسلام حميدرضا غريب‌رضا مدير موسسه گفت‌وگوي ديني در گفت‌وگو با فارس به مناسبت دومين سالگرد حکم مقام معظم رهبري مبني بر فعال شدن ديپلماسي وحدت، درباره چرايي و زمان صدور اين پيام گفت: نکته‌اي که در اين بين هست ظرف سياسي و تاريخي است که اين واژه از طرف مقام معظم رهبري مطرح شد.

    * عنوان ديپلماسي وحدت اسلامي از آسيب‌شناسي رهبري از بيداري اسلامي خارج شد

    وي افزود: اين واژه در اوج شکل‌گيري انقلاب‌هاي مردمي و بيداري اسلامي در کشورهاي عربي صادر شد و ايشان نقش وحدت اسلامي را به عنوان محور اساسي براي تحصيل و حفظ پيروزي‌هاي اين حرکت تبيين کردند اما ما الان با يک بحران در بيداري اسلامي مواجه هستيم.

    غريب‌رضا با اشاره به آسيب‌هاي وحدت اسلامي مطرح شده توسط مقام معظم رهبري در آن حکم، تصريح کرد: يکي از آسيب‌ها بازگشت نيروهاي سابق و بازسازي فضاي ماقبل انقلاب‌ها بود و ما براي مواجهه و مبارزه با اين آسيب و بحران که در خيلي از اين کشورها ديده مي‌شود راهکار ديپلماسي وحدت را داريم و اين ديپلماسي اين فضا را براي ما ايجاد مي‌کند که ما بتوانيم الگوي صحيح انقلابي‌گري را به انقلابيون اين کشورها برسانيم.

    وي افزود: اما واقعاً اين انقلاب‌ها دچار بحران هويت شدند و ما چون ديپلماسي وحدت‌مان در اين دو - سه سال طلايي و حياتي که پيچ تاريخي امت اسلامي بود و مي‌رفت که فضاي جديدي به سمت تحقق تمدن اسلامي براساس خواسته‌هاي عدالت‌خواهانه، آزادي‌خواهانه و اسلام‌خواهانه مردم شکل بگيرد، خلاء ديپلماسي عمومي موجب شد که ما نتوانيم نقش کليدي خود را براي تحصيل و حفظ پيروزي‌هاي اين حرکت پربرکت ايفا کنيم و اين نقد تاريخي است که به دستگاه‌هاي ما وارد است و بايد اين را بپذيريم و بايد براي جبرانش در فرصتي که باقي مانده فکر اساسي بکنيم.

    حجت‌الاسلام غريب‌رضا در ادامه اين گفت‌وگو به تعريف خود از ديپلماسي وحدت پرداخت و گفت: نکته مهمي که در بحث ديپلماسي وحدت اين است که چه تصوري از ديپلماسي وحدت داريم و شايد علت عدم تحقق آن اين است که تصور درستي از ديپلماسي وحدت نداريم.

    وي افزود: در تعريف ديپلماسي مي‌گويند «هدايت روابط بين افراد، گروه‌ها و ملت‌ها در عرصه مناسبات‌ بين‌المللي» و در توضيح بيشتر گفته‌اند که «ديپلماسي بين‌المللي هدايت روابط بين‌المللي از طريق ديدار و گفت‌وگوهاي ديپلمات‌هاي رسمي است».

    * گفت‌وگوهاي سازنده و حرکت به سمت تشکيل امت واحده مهمترين عناصر ديپلماسي وحدت اسلامي است

    غريب‌رضا ادامه داد: اين تعريفي است که در فضاي علوم سياسي مطرح است اما اگر بخواهيم اين واژه را با وحدت ترکيب کنيم و ديپلماسي وحدت را بيان کنيم مي‌توانيم اين تعريف را مطرح کنيم که ديپلماسي وحدت يعني «هدايت روابط بين افراد، گروه‌ها، ملت‌ها در چارچوب جهان اسلام از طريق ديدارها و گفت‌وگوهاي هدفمند با هدف تشکيل امت واحده اسلامي» اين يک تعريف برگزيده است که مي‌تواند مبناي حرکت ما و تحولاتي که در ساختار، راهبردها و برنامه‌ها و تاکتيک‌ها براي تحقق امت واحده از طريق ديپلماسي وحدت شکل مي‌گيرد، باشد.

    وي به بخش‌هاي مختلف اين تعريف اشاره کرد و گفت: در اين تعريف چند عنصر مهم در نظر گرفته شده؛ اول عنصر گفت‌وگوهاي سازنده و هدايتگر است چراکه ما براي تحقق وحدت اسلامي کارهاي متعددي بايد و مي‌توانيم انجام دهيم اما يک عنصر کليدي که وجود دارد رايزني و گفت‌وگو است که در حقيقت افکار را مي‌سازد، جان‌ها را سيراب مي‌کند و بستري را ايجاد مي‌کند که تحولات فکري و سياسي در راستاي وحدت را ايجاد مي‌کند.

    غريب‌رضا افزود: عنصر بعدي مربوط به هدف اين ديپلماسي وحدت است که در پيام مقام معظم رهبري به آيت‌الله اراکي کاملاً تصريح شده که هدف بايد حرکت به سمت تشکيل امت واحده باشد؛ چارچوبش هم چارچوب جهان اسلام است به اين معني که جهان اسلام را ما هر محدوده جغرافيايي که مسلمان در آن زيست مي‌کند بدانيم چه اينکه رسماً در جدول در سازمان کنفرانس اسلامي به عنوان يک کشور اسلامي باشد يا نباشد اما هر جا مسلماني باشد جزيي از جهان اسلام به حساب مي‌آيد.

    وي ادامه داد: اما چون ديپلماسي وحدت شکل نگرفته و انجام نشده از قلب اروپا تازه مسلماني که مي‌خواهد اسلامگرايي خودش را به حد اعلا برساند ديپلماسي تروريسم موفق مي‌شود و او را جذب مي‌کند و به سوريه و عراق مي‌آورد و جنايات‌هايي را به نام اسلام انجام مي‌دهد لذا ما در تحقق ديپلماسي وحدت مشکل داشتيم.

    * مجمع تقريب تعريف نخبگاني از تقريب مذاهب اسلامي دارد

    مدير مرکز گفت‌وگوي ديني در بيان چرايي عدم شکل‌گيري ديپلماسي وحدت اسلامي به بحراني اساسي در نهاد متولي اين ديپلماسي اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون در اساسنامه و نوع عملکرد و نگاه مسئولان مجمع تقريب مذاهب به نوعي تصريح شده که تقريب مذاهب اسلامي تعريف نخبگاني پيدا مي‌کند و بيشتر به سمت علماي مذاهب اسلامي پيش مي‌روند و اين نگاه بوده که اگر ما نگاه علما را وحدت‌گرايانه کنيم و فتواها را به سمت وحدت پيش ببريم مواضع و خطابه‌هاي‌شان را به سمت وحدت پيش ببريم اين در بدنه‌هاي امت اسلامي تزريق مي‌شود و توده‌هاي مردم هم از نخبگان به‌ويژه علماي ديني پيروي مي‌کنند.

    وي افزود: اين حرف درستي است و شرط لازم تحقق وحدت اسلامي و ديپلماسي وحدت است اما شرط کافي نيست و در حقيقت ما بايد تعريف ديپلماسي وحدت را در نظر بگيريم که بايد هدايت ملت‌ها باشد و بايد به سمت توده‌‌ها و تزريق اين تفکر به اين توده‌ها برويم.

    غريب‌رضا ادامه داد: امروز تنها نگاه نخبگاني و محوريت علماي دين کفايت نمي‌کند بلکه براي تحقق ديپلماسي وحدت بايد تمامي اقشار امت اسلامي با تمامي اصناف و گرايش‌هايش درگير شوند و حضور داشته باشند و خودشان را متولي وحدت اسلامي و نه مخاطب پيام وحدت اسلامي بدانند و اين در حالي است که خطابه‌هاي ديگر اعم از خطابه‌هاي تفرقه و تندروي و تکفير قدرت پيام‌رساني قوي‌تري از خطاب‌ وحدت دارند و آن خطاب با ابزار رسانه‌اي به تأثيرگذاري بيشتر مي‌رسد لذا وقتي براي اقشار ديگر برنامه‌ريزي کرديم و آنها را در تحقق وحدت اسلامي مشارکت داديم فضا از اين موضوعات جدا مي‌شود.

    حجت‌الاسلام غريب‌رضا در ادامه به ضرورت تصحيح مسير کنفرانس وحدت اسلامي اشاره کرد و گفت: نکته ديگر در اين بحث تحول اساسي در کنفرانس وحدت اسلامي است؛ ما يک ظرفيت بين‌المللي بسيار بزرگي داريم که حداقل 300 تا 400 نفر از سراسر دنيا در ايران جمع مي‌شوند و پيرامون وحدت اسلامي گفت‌وگو مي‌کنند اما الان بعد از گذشت بيش  از 30 سال از برگزاري اين کنفرانس، روند به اين شکل تبديل شده که اين کنفرانس محل عرضه 10 دقيقه‌اي مقاله که معمولاً با کمبود وقت مواجه مي‌شوند و نشست‌هاي جانبي و مصاحبه‌هايي پراکنده شده است.

    * ضرورت بازنگري در کنفرانس وحدت اسلامي و تبديل شدن مجمع تقريب به اتاق جنگ با تکفير و تفرقه

    وي با طرح اين سوال که آيا واقعاً اهداف بلند وحدت اسلامي با حضور اينها محقق مي‌شود، افزود: به عقيده من کساني بايد در اين جلسات و کنفرانس‌ها حضور پيدا کنند که در طول سال پرچم وحدت اسلامي را برداشته باشند و با تمام وجود در اين مسير مبارزه کرده باشند و هر کدام از اينها در مناطق جغرافيايي خودشان طرح و راهبرد و نقشه راه وحدت اسلامي را ترسيم کرده باشند و اين مسير را کاملاً طي کنند و در پايان سال دور هم جمع شوند و گزارش يکسال نبرد را بيان کرده و نقشه راه نبرد سال بعد را بگيرند.

    مدير موسسه گفت‌وگوي ديني با بيان اينکه ارسال مقالات امروزه از طريق الکترونيک خيلي راحت است و نياز به هزينه‌هاي سنگين نيست، تاکيد کرد: واقعاً اگر با اين نگاه افراد گزينش شوند و برنامه‌ريزي شود و مجمع تقريب به يک اتاق جنگ واقعي با جريان تکفير و تفرقه تبديل شود، در نگاه همه نسبت به وحدت تحول ايجاد مي‌شود لذا ما بايد عملي‌تر از اين ظرفيت بهره‌برداري کنيم و پيشنهاد من اين است که روند فعلي کنفرانس وحدت کنار گذاشته شود و يک روش پويا مبتني بر عمل‌گرايي و بازنگري عملکرد سالانه افرادي که محور بودند و نقشه سال آينده‌ طراحي شود و فضاي نقشه و مبارزه با اين جريان‌ها به شکل واقعي تبديل شود.

     

    حجت‌الاسلام حميدرضا غريب‌رضا در ادامه در پاسخ به اين سوال که آيا ديپلماسي وحدت تنها متوجه مجمع تقريب است، گفت: نبايد يک نهاد متولي صدردصدي ديپلماسي وحدت باشد، ديپلماسي وحدت به اعتقاد من وقتي محقق مي‌شود که حداقل براي همه اقشار و نهادها اعم از حکومتي و غيرحکومتي برنامه داشته باشيم اما دو نهاد مرکزي هستند که نقش مهمي در تحقق ديپلماسي وحدت دارند يکي وزارت خارجه و ديگري مجمع تقريب مذاهب اسلامي است.

    * وزارت‌خارجه هنوز احساس نکرده که در تحقق ديپلماسي وحدت وظيفه ذاتي دارد

    وي افزود: اما هنوز وزارت خارجه احساس نکرده است که در تحقق ديپلماسي وحدت يک وظيفه ذاتي دارد در حالي که به اعتقاد من بايد يک ترکيبي بين دو نهاد مجمع تقريب و وزارت خارجه در نظر گرفته شود و تقسيم کار جدي انجام شود.

    غريب رضا در اين راستا مثالي زد و گفت: در کشور عربستان وقتي قرار است يک گروه ديپلماسي به کشورهاي مختلف از جمله کشورهاي اسلامي برود حتماً يک روحاني عربستاني همراه آنها هست که حداقل کاري که مي‌کند اين است که براي اين گروه ديپلمات نماز جماعت برگزار مي‌کند و در آن کشور به شکل خاص با علماي ديني‌شان صحبت مي‌کند و پشتيباني‌هاي مادي و معنوي براي ترويج تفکر وهابيت را فراهم مي‌آورد و بسترسازي و فضا ايجاد مي‌کند.

    وي افزود: همچنين در مقابل، اجراي سياست‌هاي بين‌المللي عربستان از طريق مؤسسه ديني‌شان تأييد و ترويج مي‌شود که به طور مثال در مسئله سوريه علماي وهابي با دادن فتواي جهاد بسياري را تشويق و ترغيب کردند سياست‌هاي آل سعود را در سوريه محقق کنند.

    مسئول موسسه گفت‌وگوي ديني با طرح اين سوال که نهاد ديپلماسي ايران براي تعامل با حوزه علميه يا مجمع تقريب مذاهب چه برنامه‌اي داشته و دارد، تصريح کرد: اساساً آيا شده است از طرف اتاق‌هاي فکر بين‌المللي جمهوري اسلامي تکليف شده باشد که با حوزه و مجمع تقريب چگونه تعامل داشته باشند؛ بله ممکن است در موارد خاصي وزارت خارجه ميزبان گروه‌ها علمايي هم شده باشد اما اين بايد تبديل به يک راهکار شود و معاونتي‌ براي ديپلماسي وحدت در وزارت خارجه تشکيل شود و اين ديدگاهي است که مقام معظم رهبري دارند و در حقيقت پيامي که به آيت‌الله اراکي دادند تحول ساختاري نه تنها در مجمع تقريب بلکه در وزارت خارجه را مي‌طلبد.

    * ضرورت ايجاد رشته «ديپلماسي وحدت» با همکاري دانشکده وزارت خارجه و دانشگاه مذاهب اسلامي

    وي به يکي از نمونه‌هاي ممکن براي همکاري بين مجمع تقريب مذاهب اسلامي و وزارت خارجه اشاره کرد و افزود: به عنوان مثال براي همکاري بين وزارت خارجه و مجمع تقريب معاونت آموزش و پژوهش وزارت خارجه که دانشکده‌اي دارد مي‌تواند با همکاري پژوهشگاه و دانشگاه مذاهب اسلامي مجمع تقريب «رشته ديپلماسي وحدت» را تأسيس کنند و در سطح دکترا فارغ‌التحصيلاني داشته باشيم که تخصص‌شان ديپلماسي وحدت باشد و وحدت اسلامي را و جهان اسلام را بشناسند و عرف ديپلماتيک و فوت و فن‌هاي يک ديپلمات حرفه‌اي را بلد باشند و کارشان در تيم‌هاي ديپلماتيک اين باشد که اين هدف را محقق کنند و کم نيستند افرادي که در حوزه و دانشگاه در اين زمينه‌ها تخصص دارند و علاقه‌مند هستند و اگر چنين رشته‌اي ايجاد بشود يکي از رشته‌هاي پرجاذبه وزارت خارجه خواهد بود.

    حجت‌الاسلام غريب‌رضا در پايان تاکيد کرد: ديپلماسي وحدت نبايد مثل مفاهيم ديگر که مقام معظم رهبري به درستي تشخيص دادند و در حقيقت ثمره ساليان سال تفکر تمدني ايشان بوده و بار رسانه‌اي پيدا کرد و از اذهان دور شد، باشد.

    وي افزود: نبايد ديپلماسي وحدت دچار روزمرگي و آسيب‌‌هاي ديگر شود و بايد اين را زنده نگه داريم و مطرح کنيم چرا که ساليان سال مقام معظم رهبري در عرصه وحدت نظريه‌پردازي کرده و به ميدان عمل آمدند و اين مفهوم چکيده پروژه فکري تمدني مقام معظم رهبري در حوزه تحقق وحدت اسلامي است لذا خيلي سنگين بايد اين مفهوم را به دست بگيريم و براي شکافتن ابعاد علمي‌اش تلاش کنيم چه اينکه دکترين ديپلماسي وحدت مي‌تواند تبديل به دکترين نظام جمهوري اسلامي در حوزه وحدت اسلامي شود و نبايد به سادگي از کنارش بگذريم و دچار فراموشي و غبارگرفتگي شود.

    منبع:خبرگزاری فارس

    نسخه چاپيارسال به دوستان
    دیپلماسی وحدت اسلامی پس از دو سال ـ 3
    غریب‌رضا: معاونت دیپلماسی وحدت در وزارت خارجه تشکیل شود/موفقیت دیپلماسی ترور بر دیپلماسی وحدت

    حجت‌الاسلام غریب‌رضا گفت: چون دیپلماسی وحدت شکل نگرفته و انجام نشده از قلب اروپا تازه مسلمانی که می‌خواهد اسلامگرایی خودش را به حد اعلا برساند دیپلماسی تروریسم موفق می‌شود.

    - See more at: http://farsnews.com/newstext.php?nn=13930423001597#sthash.e741ZeYa.dpuf
    نسخه چاپيارسال به دوستان
    دیپلماسی وحدت اسلامی پس از دو سال ـ 3
    غریب‌رضا: معاونت دیپلماسی وحدت در وزارت خارجه تشکیل شود/موفقیت دیپلماسی ترور بر دیپلماسی وحدت

    حجت‌الاسلام غریب‌رضا گفت: چون دیپلماسی وحدت شکل نگرفته و انجام نشده از قلب اروپا تازه مسلمانی که می‌خواهد اسلامگرایی خودش را به حد اعلا برساند دیپلماسی تروریسم موفق می‌شود.

    - See more at: http://farsnews.com/newstext.php?nn=13930423001597#sthash.e741ZeYa.dpuf

    وی افزود: نباید دیپلماسی وحدت دچار روزمرگی و آسیب‌‌های دیگر شود و باید این را زنده نگه داریم و مطرح کنیم چرا که سالیان سال مقام معظم رهبری در عرصه وحدت نظریه‌پردازی کرده و به میدان عمل آمدند و این مفهوم چکیده پروژه فکری تمدنی مقام معظم رهبری در حوزه تحقق وحدت اسلامی است لذا خیلی سنگین باید این مفهوم را به دست بگیریم و برای شکافتن ابعاد علمی‌اش تلاش کنیم چه اینکه دکترین دیپلماسی وحدت می‌تواند تبدیل به دکترین نظام جمهوری اسلامی در حوزه وحدت اسلامی شود و نباید به سادگی از کنارش بگذریم و دچار فراموشی و غبارگرفتگی شود. - See more at: http://farsnews.com/newstext.php?nn=13930423001597#sthash.e741ZeYa.dpuf

    خبرگزاری فارس ـ سجاد اسلامیان: حجت‌الاسلام حمیدرضا غریب‌رضا مدیر موسسه گفت‌وگوی دینی در گفت‌وگو با فارس به مناسبت دومین سالگرد حکم مقام معظم رهبری مبنی بر فعال شدن دیپلماسی وحدت، درباره چرایی و زمان صدور این پیام گفت: نکته‌ای که در این بین هست ظرف سیاسی و تاریخی است که این واژه از طرف مقام معظم رهبری مطرح شد.

    * عنوان دیپلماسی وحدت اسلامی از آسیب‌شناسی رهبری از بیداری اسلامی خارج شد

    وی افزود: این واژه در اوج شکل‌گیری انقلاب‌های مردمی و بیداری اسلامی در کشورهای عربی صادر شد و ایشان نقش وحدت اسلامی را به عنوان محور اساسی برای تحصیل و حفظ پیروزی‌های این حرکت تبیین کردند اما ما الان با یک بحران در بیداری اسلامی مواجه هستیم.

    غریب‌رضا با اشاره به آسیب‌های وحدت اسلامی مطرح شده توسط مقام معظم رهبری در آن حکم، تصریح کرد: یکی از آسیب‌ها بازگشت نیروهای سابق و بازسازی فضای ماقبل انقلاب‌ها بود و ما برای مواجهه و مبارزه با این آسیب و بحران که در خیلی از این کشورها دیده می‌شود راهکار دیپلماسی وحدت را داریم و این دیپلماسی این فضا را برای ما ایجاد می‌کند که ما بتوانیم الگوی صحیح انقلابی‌گری را به انقلابیون این کشورها برسانیم.

    وی افزود: اما واقعاً این انقلاب‌ها دچار بحران هویت شدند و ما چون دیپلماسی وحدت‌مان در این دو - سه سال طلایی و حیاتی که پیچ تاریخی امت اسلامی بود و می‌رفت که فضای جدیدی به سمت تحقق تمدن اسلامی براساس خواسته‌های عدالت‌خواهانه، آزادی‌خواهانه و اسلام‌خواهانه مردم شکل بگیرد، خلاء دیپلماسی عمومی موجب شد که ما نتوانیم نقش کلیدی خود را برای تحصیل و حفظ پیروزی‌های این حرکت پربرکت ایفا کنیم و این نقد تاریخی است که به دستگاه‌های ما وارد است و باید این را بپذیریم و باید برای جبرانش در فرصتی که باقی مانده فکر اساسی بکنیم.

    حجت‌الاسلام غریب‌رضا در ادامه این گفت‌وگو به تعریف خود از دیپلماسی وحدت پرداخت و گفت: نکته مهمی که در بحث دیپلماسی وحدت این است که چه تصوری از دیپلماسی وحدت داریم و شاید علت عدم تحقق آن این است که تصور درستی از دیپلماسی وحدت نداریم.

    وی افزود: در تعریف دیپلماسی می‌گویند «هدایت روابط بین افراد، گروه‌ها و ملت‌ها در عرصه مناسبات‌ بین‌المللی» و در توضیح بیشتر گفته‌اند که «دیپلماسی بین‌المللی هدایت روابط بین‌المللی از طریق دیدار و گفت‌وگوهای دیپلمات‌های رسمی است».

    * گفت‌وگوهای سازنده و حرکت به سمت تشکیل امت واحده مهمترین عناصر دیپلماسی وحدت اسلامی است

    غریب‌رضا ادامه داد: این تعریفی است که در فضای علوم سیاسی مطرح است اما اگر بخواهیم این واژه را با وحدت ترکیب کنیم و دیپلماسی وحدت را بیان کنیم می‌توانیم این تعریف را مطرح کنیم که دیپلماسی وحدت یعنی «هدایت روابط بین افراد، گروه‌ها، ملت‌ها در چارچوب جهان اسلام از طریق دیدارها و گفت‌وگوهای هدفمند با هدف تشکیل امت واحده اسلامی» این یک تعریف برگزیده است که می‌تواند مبنای حرکت ما و تحولاتی که در ساختار، راهبردها و برنامه‌ها و تاکتیک‌ها برای تحقق امت واحده از طریق دیپلماسی وحدت شکل می‌گیرد، باشد.

    وی به بخش‌های مختلف این تعریف اشاره کرد و گفت: در این تعریف چند عنصر مهم در نظر گرفته شده؛ اول عنصر گفت‌وگوهای سازنده و هدایتگر است چراکه ما برای تحقق وحدت اسلامی کارهای متعددی باید و می‌توانیم انجام دهیم اما یک عنصر کلیدی که وجود دارد رایزنی و گفت‌وگو است که در حقیقت افکار را می‌سازد، جان‌ها را سیراب می‌کند و بستری را ایجاد می‌کند که تحولات فکری و سیاسی در راستای وحدت را ایجاد می‌کند.

    غریب‌رضا افزود: عنصر بعدی مربوط به هدف این دیپلماسی وحدت است که در پیام مقام معظم رهبری به آیت‌الله اراکی کاملاً تصریح شده که هدف باید حرکت به سمت تشکیل امت واحده باشد؛ چارچوبش هم چارچوب جهان اسلام است به این معنی که جهان اسلام را ما هر محدوده جغرافیایی که مسلمان در آن زیست می‌کند بدانیم چه اینکه رسماً در جدول در سازمان کنفرانس اسلامی به عنوان یک کشور اسلامی باشد یا نباشد اما هر جا مسلمانی باشد جزیی از جهان اسلام به حساب می‌آید.

    وی ادامه داد: اما چون دیپلماسی وحدت شکل نگرفته و انجام نشده از قلب اروپا تازه مسلمانی که می‌خواهد اسلامگرایی خودش را به حد اعلا برساند دیپلماسی تروریسم موفق می‌شود و او را جذب می‌کند و به سوریه و عراق می‌آورد و جنایات‌هایی را به نام اسلام انجام می‌دهد لذا ما در تحقق دیپلماسی وحدت مشکل داشتیم.

    * مجمع تقریب تعریف نخبگانی از تقریب مذاهب اسلامی دارد

    مدیر مرکز گفت‌وگوی دینی در بیان چرایی عدم شکل‌گیری دیپلماسی وحدت اسلامی به بحرانی اساسی در نهاد متولی این دیپلماسی اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون در اساسنامه و نوع عملکرد و نگاه مسئولان مجمع تقریب مذاهب به نوعی تصریح شده که تقریب مذاهب اسلامی تعریف نخبگانی پیدا می‌کند و بیشتر به سمت علمای مذاهب اسلامی پیش می‌روند و این نگاه بوده که اگر ما نگاه علما را وحدت‌گرایانه کنیم و فتواها را به سمت وحدت پیش ببریم مواضع و خطابه‌های‌شان را به سمت وحدت پیش ببریم این در بدنه‌های امت اسلامی تزریق می‌شود و توده‌های مردم هم از نخبگان به‌ویژه علمای دینی پیروی می‌کنند.

    وی افزود: این حرف درستی است و شرط لازم تحقق وحدت اسلامی و دیپلماسی وحدت است اما شرط کافی نیست و در حقیقت ما باید تعریف دیپلماسی وحدت را در نظر بگیریم که باید هدایت ملت‌ها باشد و باید به سمت توده‌‌ها و تزریق این تفکر به این توده‌ها برویم.

    غریب‌رضا ادامه داد: امروز تنها نگاه نخبگانی و محوریت علمای دین کفایت نمی‌کند بلکه برای تحقق دیپلماسی وحدت باید تمامی اقشار امت اسلامی با تمامی اصناف و گرایش‌هایش درگیر شوند و حضور داشته باشند و خودشان را متولی وحدت اسلامی و نه مخاطب پیام وحدت اسلامی بدانند و این در حالی است که خطابه‌های دیگر اعم از خطابه‌های تفرقه و تندروی و تکفیر قدرت پیام‌رسانی قوی‌تری از خطاب‌ وحدت دارند و آن خطاب با ابزار رسانه‌ای به تأثیرگذاری بیشتر می‌رسد لذا وقتی برای اقشار دیگر برنامه‌ریزی کردیم و آنها را در تحقق وحدت اسلامی مشارکت دادیم فضا از این موضوعات جدا می‌شود.

    حجت‌الاسلام غریب‌رضا در ادامه به ضرورت تصحیح مسیر کنفرانس وحدت اسلامی اشاره کرد و گفت: نکته دیگر در این بحث تحول اساسی در کنفرانس وحدت اسلامی است؛ ما یک ظرفیت بین‌المللی بسیار بزرگی داریم که حداقل 300 تا 400 نفر از سراسر دنیا در ایران جمع می‌شوند و پیرامون وحدت اسلامی گفت‌وگو می‌کنند اما الان بعد از گذشت بیش  از 30 سال از برگزاری این کنفرانس، روند به این شکل تبدیل شده که این کنفرانس محل عرضه 10 دقیقه‌ای مقاله که معمولاً با کمبود وقت مواجه می‌شوند و نشست‌های جانبی و مصاحبه‌هایی پراکنده شده است.

    * ضرورت بازنگری در کنفرانس وحدت اسلامی و تبدیل شدن مجمع تقریب به اتاق جنگ با تکفیر و تفرقه

    وی با طرح این سوال که آیا واقعاً اهداف بلند وحدت اسلامی با حضور اینها محقق می‌شود، افزود: به عقیده من کسانی باید در این جلسات و کنفرانس‌ها حضور پیدا کنند که در طول سال پرچم وحدت اسلامی را برداشته باشند و با تمام وجود در این مسیر مبارزه کرده باشند و هر کدام از اینها در مناطق جغرافیایی خودشان طرح و راهبرد و نقشه راه وحدت اسلامی را ترسیم کرده باشند و این مسیر را کاملاً طی کنند و در پایان سال دور هم جمع شوند و گزارش یکسال نبرد را بیان کرده و نقشه راه نبرد سال بعد را بگیرند.

    مدیر موسسه گفت‌وگوی دینی با بیان اینکه ارسال مقالات امروزه از طریق الکترونیک خیلی راحت است و نیاز به هزینه‌های سنگین نیست، تاکید کرد: واقعاً اگر با این نگاه افراد گزینش شوند و برنامه‌ریزی شود و مجمع تقریب به یک اتاق جنگ واقعی با جریان تکفیر و تفرقه تبدیل شود، در نگاه همه نسبت به وحدت تحول ایجاد می‌شود لذا ما باید عملی‌تر از این ظرفیت بهره‌برداری کنیم و پیشنهاد من این است که روند فعلی کنفرانس وحدت کنار گذاشته شود و یک روش پویا مبتنی بر عمل‌گرایی و بازنگری عملکرد سالانه افرادی که محور بودند و نقشه سال آینده‌ طراحی شود و فضای نقشه و مبارزه با این جریان‌ها به شکل واقعی تبدیل شود.


    حجت‌الاسلام حمیدرضا غریب‌رضا در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا دیپلماسی وحدت تنها متوجه مجمع تقریب است، گفت: نباید یک نهاد متولی صدردصدی دیپلماسی وحدت باشد، دیپلماسی وحدت به اعتقاد من وقتی محقق می‌شود که حداقل برای همه اقشار و نهادها اعم از حکومتی و غیرحکومتی برنامه داشته باشیم اما دو نهاد مرکزی هستند که نقش مهمی در تحقق دیپلماسی وحدت دارند یکی وزارت خارجه و دیگری مجمع تقریب مذاهب اسلامی است.

    * وزارت‌خارجه هنوز احساس نکرده که در تحقق دیپلماسی وحدت وظیفه ذاتی دارد

    وی افزود: اما هنوز وزارت خارجه احساس نکرده است که در تحقق دیپلماسی وحدت یک وظیفه ذاتی دارد در حالی که به اعتقاد من باید یک ترکیبی بین دو نهاد مجمع تقریب و وزارت خارجه در نظر گرفته شود و تقسیم کار جدی انجام شود.

    غریب رضا در این راستا مثالی زد و گفت: در کشور عربستان وقتی قرار است یک گروه دیپلماسی به کشورهای مختلف از جمله کشورهای اسلامی برود حتماً یک روحانی عربستانی همراه آنها هست که حداقل کاری که می‌کند این است که برای این گروه دیپلمات نماز جماعت برگزار می‌کند و در آن کشور به شکل خاص با علمای دینی‌شان صحبت می‌کند و پشتیبانی‌های مادی و معنوی برای ترویج تفکر وهابیت را فراهم می‌آورد و بسترسازی و فضا ایجاد می‌کند.

    وی افزود: همچنین در مقابل، اجرای سیاست‌های بین‌المللی عربستان از طریق مؤسسه دینی‌شان تأیید و ترویج می‌شود که به طور مثال در مسئله سوریه علمای وهابی با دادن فتوای جهاد بسیاری را تشویق و ترغیب کردند سیاست‌های آل سعود را در سوریه محقق کنند.

    مسئول موسسه گفت‌وگوی دینی با طرح این سوال که نهاد دیپلماسی ایران برای تعامل با حوزه علمیه یا مجمع تقریب مذاهب چه برنامه‌ای داشته و دارد، تصریح کرد: اساساً آیا شده است از طرف اتاق‌های فکر بین‌المللی جمهوری اسلامی تکلیف شده باشد که با حوزه و مجمع تقریب چگونه تعامل داشته باشند؛ بله ممکن است در موارد خاصی وزارت خارجه میزبان گروه‌ها علمایی هم شده باشد اما این باید تبدیل به یک راهکار شود و معاونتی‌ برای دیپلماسی وحدت در وزارت خارجه تشکیل شود و این دیدگاهی است که مقام معظم رهبری دارند و در حقیقت پیامی که به آیت‌الله اراکی دادند تحول ساختاری نه تنها در مجمع تقریب بلکه در وزارت خارجه را می‌طلبد.

    * ضرورت ایجاد رشته «دیپلماسی وحدت» با همکاری دانشکده وزارت خارجه و دانشگاه مذاهب اسلامی

    وی به یکی از نمونه‌های ممکن برای همکاری بین مجمع تقریب مذاهب اسلامی و وزارت خارجه اشاره کرد و افزود: به عنوان مثال برای همکاری بین وزارت خارجه و مجمع تقریب معاونت آموزش و پژوهش وزارت خارجه که دانشکده‌ای دارد می‌تواند با همکاری پژوهشگاه و دانشگاه مذاهب اسلامی مجمع تقریب «رشته دیپلماسی وحدت» را تأسیس کنند و در سطح دکترا فارغ‌التحصیلانی داشته باشیم که تخصص‌شان دیپلماسی وحدت باشد و وحدت اسلامی را و جهان اسلام را بشناسند و عرف دیپلماتیک و فوت و فن‌های یک دیپلمات حرفه‌ای را بلد باشند و کارشان در تیم‌های دیپلماتیک این باشد که این هدف را محقق کنند و کم نیستند افرادی که در حوزه و دانشگاه در این زمینه‌ها تخصص دارند و علاقه‌مند هستند و اگر چنین رشته‌ای ایجاد بشود یکی از رشته‌های پرجاذبه وزارت خارجه خواهد بود.

    حجت‌الاسلام غریب‌رضا در پایان تاکید کرد: دیپلماسی وحدت نباید مثل مفاهیم دیگر که مقام معظم رهبری به درستی تشخیص دادند و در حقیقت ثمره سالیان سال تفکر تمدنی ایشان بوده و بار رسانه‌ای پیدا کرد و از اذهان دور شد، باشد.

    وی افزود: نباید دیپلماسی وحدت دچار روزمرگی و آسیب‌‌های دیگر شود و باید این را زنده نگه داریم و مطرح کنیم چرا که سالیان سال مقام معظم رهبری در عرصه وحدت نظریه‌پردازی کرده و به میدان عمل آمدند و این مفهوم چکیده پروژه فکری تمدنی مقام معظم رهبری در حوزه تحقق وحدت اسلامی است لذا خیلی سنگین باید این مفهوم را به دست بگیریم و برای شکافتن ابعاد علمی‌اش تلاش کنیم چه اینکه دکترین دیپلماسی وحدت می‌تواند تبدیل به دکترین نظام جمهوری اسلامی در حوزه وحدت اسلامی شود و نباید به سادگی از کنارش بگذریم و دچار فراموشی و غبارگرفتگی شود.

    - See more at: http://farsnews.com/newstext.php?nn=13930423001597#sthash.e741ZeYa.dpuf

    نسخه چاپيارسال به دوستان
    دیپلماسی وحدت اسلامی پس از دو سال ـ 3
    غریب‌رضا: معاونت دیپلماسی وحدت در وزارت خارجه تشکیل شود/موفقیت دیپلماسی ترور بر دیپلماسی وحدت

    حجت‌الاسلام غریب‌رضا گفت: چون دیپلماسی وحدت شکل نگرفته و انجام نشده از قلب اروپا تازه مسلمانی که می‌خواهد اسلامگرایی خودش را به حد اعلا برساند دیپلماسی تروریسم موفق می‌شود.

    خبرگزاری فارس: غریب‌رضا: معاونت دیپلماسی وحدت در وزارت خارجه تشکیل شود/موفقیت دیپلماسی ترور بر دیپلماسی وحدت

    خبرگزاری فارس ـ سجاد اسلامیان: حجت‌الاسلام حمیدرضا غریب‌رضا مدیر موسسه گفت‌وگوی دینی در گفت‌وگو با فارس به مناسبت دومین سالگرد حکم مقام معظم رهبری مبنی بر فعال شدن دیپلماسی وحدت، درباره چرایی و زمان صدور این پیام گفت: نکته‌ای که در این بین هست ظرف سیاسی و تاریخی است که این واژه از طرف مقام معظم رهبری مطرح شد.

    * عنوان دیپلماسی وحدت اسلامی از آسیب‌شناسی رهبری از بیداری اسلامی خارج شد

    وی افزود: این واژه در اوج شکل‌گیری انقلاب‌های مردمی و بیداری اسلامی در کشورهای عربی صادر شد و ایشان نقش وحدت اسلامی را به عنوان محور اساسی برای تحصیل و حفظ پیروزی‌های این حرکت تبیین کردند اما ما الان با یک بحران در بیداری اسلامی مواجه هستیم.

    غریب‌رضا با اشاره به آسیب‌های وحدت اسلامی مطرح شده توسط مقام معظم رهبری در آن حکم، تصریح کرد: یکی از آسیب‌ها بازگشت نیروهای سابق و بازسازی فضای ماقبل انقلاب‌ها بود و ما برای مواجهه و مبارزه با این آسیب و بحران که در خیلی از این کشورها دیده می‌شود راهکار دیپلماسی وحدت را داریم و این دیپلماسی این فضا را برای ما ایجاد می‌کند که ما بتوانیم الگوی صحیح انقلابی‌گری را به انقلابیون این کشورها برسانیم.

    وی افزود: اما واقعاً این انقلاب‌ها دچار بحران هویت شدند و ما چون دیپلماسی وحدت‌مان در این دو - سه سال طلایی و حیاتی که پیچ تاریخی امت اسلامی بود و می‌رفت که فضای جدیدی به سمت تحقق تمدن اسلامی براساس خواسته‌های عدالت‌خواهانه، آزادی‌خواهانه و اسلام‌خواهانه مردم شکل بگیرد، خلاء دیپلماسی عمومی موجب شد که ما نتوانیم نقش کلیدی خود را برای تحصیل و حفظ پیروزی‌های این حرکت پربرکت ایفا کنیم و این نقد تاریخی است که به دستگاه‌های ما وارد است و باید این را بپذیریم و باید برای جبرانش در فرصتی که باقی مانده فکر اساسی بکنیم.

    حجت‌الاسلام غریب‌رضا در ادامه این گفت‌وگو به تعریف خود از دیپلماسی وحدت پرداخت و گفت: نکته مهمی که در بحث دیپلماسی وحدت این است که چه تصوری از دیپلماسی وحدت داریم و شاید علت عدم تحقق آن این است که تصور درستی از دیپلماسی وحدت نداریم.

    وی افزود: در تعریف دیپلماسی می‌گویند «هدایت روابط بین افراد، گروه‌ها و ملت‌ها در عرصه مناسبات‌ بین‌المللی» و در توضیح بیشتر گفته‌اند که «دیپلماسی بین‌المللی هدایت روابط بین‌المللی از طریق دیدار و گفت‌وگوهای دیپلمات‌های رسمی است».

    * گفت‌وگوهای سازنده و حرکت به سمت تشکیل امت واحده مهمترین عناصر دیپلماسی وحدت اسلامی است

    غریب‌رضا ادامه داد: این تعریفی است که در فضای علوم سیاسی مطرح است اما اگر بخواهیم این واژه را با وحدت ترکیب کنیم و دیپلماسی وحدت را بیان کنیم می‌توانیم این تعریف را مطرح کنیم که دیپلماسی وحدت یعنی «هدایت روابط بین افراد، گروه‌ها، ملت‌ها در چارچوب جهان اسلام از طریق دیدارها و گفت‌وگوهای هدفمند با هدف تشکیل امت واحده اسلامی» این یک تعریف برگزیده است که می‌تواند مبنای حرکت ما و تحولاتی که در ساختار، راهبردها و برنامه‌ها و تاکتیک‌ها برای تحقق امت واحده از طریق دیپلماسی وحدت شکل می‌گیرد، باشد.

    وی به بخش‌های مختلف این تعریف اشاره کرد و گفت: در این تعریف چند عنصر مهم در نظر گرفته شده؛ اول عنصر گفت‌وگوهای سازنده و هدایتگر است چراکه ما برای تحقق وحدت اسلامی کارهای متعددی باید و می‌توانیم انجام دهیم اما یک عنصر کلیدی که وجود دارد رایزنی و گفت‌وگو است که در حقیقت افکار را می‌سازد، جان‌ها را سیراب می‌کند و بستری را ایجاد می‌کند که تحولات فکری و سیاسی در راستای وحدت را ایجاد می‌کند.

    غریب‌رضا افزود: عنصر بعدی مربوط به هدف این دیپلماسی وحدت است که در پیام مقام معظم رهبری به آیت‌الله اراکی کاملاً تصریح شده که هدف باید حرکت به سمت تشکیل امت واحده باشد؛ چارچوبش هم چارچوب جهان اسلام است به این معنی که جهان اسلام را ما هر محدوده جغرافیایی که مسلمان در آن زیست می‌کند بدانیم چه اینکه رسماً در جدول در سازمان کنفرانس اسلامی به عنوان یک کشور اسلامی باشد یا نباشد اما هر جا مسلمانی باشد جزیی از جهان اسلام به حساب می‌آید.

    وی ادامه داد: اما چون دیپلماسی وحدت شکل نگرفته و انجام نشده از قلب اروپا تازه مسلمانی که می‌خواهد اسلامگرایی خودش را به حد اعلا برساند دیپلماسی تروریسم موفق می‌شود و او را جذب می‌کند و به سوریه و عراق می‌آورد و جنایات‌هایی را به نام اسلام انجام می‌دهد لذا ما در تحقق دیپلماسی وحدت مشکل داشتیم.

    * مجمع تقریب تعریف نخبگانی از تقریب مذاهب اسلامی دارد

    مدیر مرکز گفت‌وگوی دینی در بیان چرایی عدم شکل‌گیری دیپلماسی وحدت اسلامی به بحرانی اساسی در نهاد متولی این دیپلماسی اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون در اساسنامه و نوع عملکرد و نگاه مسئولان مجمع تقریب مذاهب به نوعی تصریح شده که تقریب مذاهب اسلامی تعریف نخبگانی پیدا می‌کند و بیشتر به سمت علمای مذاهب اسلامی پیش می‌روند و این نگاه بوده که اگر ما نگاه علما را وحدت‌گرایانه کنیم و فتواها را به سمت وحدت پیش ببریم مواضع و خطابه‌های‌شان را به سمت وحدت پیش ببریم این در بدنه‌های امت اسلامی تزریق می‌شود و توده‌های مردم هم از نخبگان به‌ویژه علمای دینی پیروی می‌کنند.

    وی افزود: این حرف درستی است و شرط لازم تحقق وحدت اسلامی و دیپلماسی وحدت است اما شرط کافی نیست و در حقیقت ما باید تعریف دیپلماسی وحدت را در نظر بگیریم که باید هدایت ملت‌ها باشد و باید به سمت توده‌‌ها و تزریق این تفکر به این توده‌ها برویم.

    غریب‌رضا ادامه داد: امروز تنها نگاه نخبگانی و محوریت علمای دین کفایت نمی‌کند بلکه برای تحقق دیپلماسی وحدت باید تمامی اقشار امت اسلامی با تمامی اصناف و گرایش‌هایش درگیر شوند و حضور داشته باشند و خودشان را متولی وحدت اسلامی و نه مخاطب پیام وحدت اسلامی بدانند و این در حالی است که خطابه‌های دیگر اعم از خطابه‌های تفرقه و تندروی و تکفیر قدرت پیام‌رسانی قوی‌تری از خطاب‌ وحدت دارند و آن خطاب با ابزار رسانه‌ای به تأثیرگذاری بیشتر می‌رسد لذا وقتی برای اقشار دیگر برنامه‌ریزی کردیم و آنها را در تحقق وحدت اسلامی مشارکت دادیم فضا از این موضوعات جدا می‌شود.

    حجت‌الاسلام غریب‌رضا در ادامه به ضرورت تصحیح مسیر کنفرانس وحدت اسلامی اشاره کرد و گفت: نکته دیگر در این بحث تحول اساسی در کنفرانس وحدت اسلامی است؛ ما یک ظرفیت بین‌المللی بسیار بزرگی داریم که حداقل 300 تا 400 نفر از سراسر دنیا در ایران جمع می‌شوند و پیرامون وحدت اسلامی گفت‌وگو می‌کنند اما الان بعد از گذشت بیش  از 30 سال از برگزاری این کنفرانس، روند به این شکل تبدیل شده که این کنفرانس محل عرضه 10 دقیقه‌ای مقاله که معمولاً با کمبود وقت مواجه می‌شوند و نشست‌های جانبی و مصاحبه‌هایی پراکنده شده است.

    * ضرورت بازنگری در کنفرانس وحدت اسلامی و تبدیل شدن مجمع تقریب به اتاق جنگ با تکفیر و تفرقه

    وی با طرح این سوال که آیا واقعاً اهداف بلند وحدت اسلامی با حضور اینها محقق می‌شود، افزود: به عقیده من کسانی باید در این جلسات و کنفرانس‌ها حضور پیدا کنند که در طول سال پرچم وحدت اسلامی را برداشته باشند و با تمام وجود در این مسیر مبارزه کرده باشند و هر کدام از اینها در مناطق جغرافیایی خودشان طرح و راهبرد و نقشه راه وحدت اسلامی را ترسیم کرده باشند و این مسیر را کاملاً طی کنند و در پایان سال دور هم جمع شوند و گزارش یکسال نبرد را بیان کرده و نقشه راه نبرد سال بعد را بگیرند.

    مدیر موسسه گفت‌وگوی دینی با بیان اینکه ارسال مقالات امروزه از طریق الکترونیک خیلی راحت است و نیاز به هزینه‌های سنگین نیست، تاکید کرد: واقعاً اگر با این نگاه افراد گزینش شوند و برنامه‌ریزی شود و مجمع تقریب به یک اتاق جنگ واقعی با جریان تکفیر و تفرقه تبدیل شود، در نگاه همه نسبت به وحدت تحول ایجاد می‌شود لذا ما باید عملی‌تر از این ظرفیت بهره‌برداری کنیم و پیشنهاد من این است که روند فعلی کنفرانس وحدت کنار گذاشته شود و یک روش پویا مبتنی بر عمل‌گرایی و بازنگری عملکرد سالانه افرادی که محور بودند و نقشه سال آینده‌ طراحی شود و فضای نقشه و مبارزه با این جریان‌ها به شکل واقعی تبدیل شود.

     

    حجت‌الاسلام حمیدرضا غریب‌رضا در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا دیپلماسی وحدت تنها متوجه مجمع تقریب است، گفت: نباید یک نهاد متولی صدردصدی دیپلماسی وحدت باشد، دیپلماسی وحدت به اعتقاد من وقتی محقق می‌شود که حداقل برای همه اقشار و نهادها اعم از حکومتی و غیرحکومتی برنامه داشته باشیم اما دو نهاد مرکزی هستند که نقش مهمی در تحقق دیپلماسی وحدت دارند یکی وزارت خارجه و دیگری مجمع تقریب مذاهب اسلامی است.

    * وزارت‌خارجه هنوز احساس نکرده که در تحقق دیپلماسی وحدت وظیفه ذاتی دارد

    وی افزود: اما هنوز وزارت خارجه احساس نکرده است که در تحقق دیپلماسی وحدت یک وظیفه ذاتی دارد در حالی که به اعتقاد من باید یک ترکیبی بین دو نهاد مجمع تقریب و وزارت خارجه در نظر گرفته شود و تقسیم کار جدی انجام شود.

    غریب رضا در این راستا مثالی زد و گفت: در کشور عربستان وقتی قرار است یک گروه دیپلماسی به کشورهای مختلف از جمله کشورهای اسلامی برود حتماً یک روحانی عربستانی همراه آنها هست که حداقل کاری که می‌کند این است که برای این گروه دیپلمات نماز جماعت برگزار می‌کند و در آن کشور به شکل خاص با علمای دینی‌شان صحبت می‌کند و پشتیبانی‌های مادی و معنوی برای ترویج تفکر وهابیت را فراهم می‌آورد و بسترسازی و فضا ایجاد می‌کند.

    وی افزود: همچنین در مقابل، اجرای سیاست‌های بین‌المللی عربستان از طریق مؤسسه دینی‌شان تأیید و ترویج می‌شود که به طور مثال در مسئله سوریه علمای وهابی با دادن فتوای جهاد بسیاری را تشویق و ترغیب کردند سیاست‌های آل سعود را در سوریه محقق کنند.

    مسئول موسسه گفت‌وگوی دینی با طرح این سوال که نهاد دیپلماسی ایران برای تعامل با حوزه علمیه یا مجمع تقریب مذاهب چه برنامه‌ای داشته و دارد، تصریح کرد: اساساً آیا شده است از طرف اتاق‌های فکر بین‌المللی جمهوری اسلامی تکلیف شده باشد که با حوزه و مجمع تقریب چگونه تعامل داشته باشند؛ بله ممکن است در موارد خاصی وزارت خارجه میزبان گروه‌ها علمایی هم شده باشد اما این باید تبدیل به یک راهکار شود و معاونتی‌ برای دیپلماسی وحدت در وزارت خارجه تشکیل شود و این دیدگاهی است که مقام معظم رهبری دارند و در حقیقت پیامی که به آیت‌الله اراکی دادند تحول ساختاری نه تنها در مجمع تقریب بلکه در وزارت خارجه را می‌طلبد.

    * ضرورت ایجاد رشته «دیپلماسی وحدت» با همکاری دانشکده وزارت خارجه و دانشگاه مذاهب اسلامی

    وی به یکی از نمونه‌های ممکن برای همکاری بین مجمع تقریب مذاهب اسلامی و وزارت خارجه اشاره کرد و افزود: به عنوان مثال برای همکاری بین وزارت خارجه و مجمع تقریب معاونت آموزش و پژوهش وزارت خارجه که دانشکده‌ای دارد می‌تواند با همکاری پژوهشگاه و دانشگاه مذاهب اسلامی مجمع تقریب «رشته دیپلماسی وحدت» را تأسیس کنند و در سطح دکترا فارغ‌التحصیلانی داشته باشیم که تخصص‌شان دیپلماسی وحدت باشد و وحدت اسلامی را و جهان اسلام را بشناسند و عرف دیپلماتیک و فوت و فن‌های یک دیپلمات حرفه‌ای را بلد باشند و کارشان در تیم‌های دیپلماتیک این باشد که این هدف را محقق کنند و کم نیستند افرادی که در حوزه و دانشگاه در این زمینه‌ها تخصص دارند و علاقه‌مند هستند و اگر چنین رشته‌ای ایجاد بشود یکی از رشته‌های پرجاذبه وزارت خارجه خواهد بود.

    حجت‌الاسلام غریب‌رضا در پایان تاکید کرد: دیپلماسی وحدت نباید مثل مفاهیم دیگر که مقام معظم رهبری به درستی تشخیص دادند و در حقیقت ثمره سالیان سال تفکر تمدنی ایشان بوده و بار رسانه‌ای پیدا کرد و از اذهان دور شد، باشد.

    وی افزود: نباید دیپلماسی وحدت دچار روزمرگی و آسیب‌‌های دیگر شود و باید این را زنده نگه داریم و مطرح کنیم چرا که سالیان سال مقام معظم رهبری در عرصه وحدت نظریه‌پردازی کرده و به میدان عمل آمدند و این مفهوم چکیده پروژه فکری تمدنی مقام معظم رهبری در حوزه تحقق وحدت اسلامی است لذا خیلی سنگین باید این مفهوم را به دست بگیریم و برای شکافتن ابعاد علمی‌اش تلاش کنیم چه اینکه دکترین دیپلماسی وحدت می‌تواند تبدیل به دکترین نظام جمهوری اسلامی در حوزه وحدت اسلامی شود و نباید به سادگی از کنارش بگذریم و دچار فراموشی و غبارگرفتگی شود.

    - See more at: http://farsnews.com/newstext.php?nn=13930423001597#sthash.e741ZeYa.dpuf
    نسخه چاپيارسال به دوستان
    دیپلماسی وحدت اسلامی پس از دو سال ـ 3
    غریب‌رضا: معاونت دیپلماسی وحدت در وزارت خارجه تشکیل شود/موفقیت دیپلماسی ترور بر دیپلماسی وحدت

    حجت‌الاسلام غریب‌رضا گفت: چون دیپلماسی وحدت شکل نگرفته و انجام نشده از قلب اروپا تازه مسلمانی که می‌خواهد اسلامگرایی خودش را به حد اعلا برساند دیپلماسی تروریسم موفق می‌شود.

    خبرگزاری فارس: غریب‌رضا: معاونت دیپلماسی وحدت در وزارت خارجه تشکیل شود/موفقیت دیپلماسی ترور بر دیپلماسی وحدت

    خبرگزاری فارس ـ سجاد اسلامیان: حجت‌الاسلام حمیدرضا غریب‌رضا مدیر موسسه گفت‌وگوی دینی در گفت‌وگو با فارس به مناسبت دومین سالگرد حکم مقام معظم رهبری مبنی بر فعال شدن دیپلماسی وحدت، درباره چرایی و زمان صدور این پیام گفت: نکته‌ای که در این بین هست ظرف سیاسی و تاریخی است که این واژه از طرف مقام معظم رهبری مطرح شد.

    * عنوان دیپلماسی وحدت اسلامی از آسیب‌شناسی رهبری از بیداری اسلامی خارج شد

    وی افزود: این واژه در اوج شکل‌گیری انقلاب‌های مردمی و بیداری اسلامی در کشورهای عربی صادر شد و ایشان نقش وحدت اسلامی را به عنوان محور اساسی برای تحصیل و حفظ پیروزی‌های این حرکت تبیین کردند اما ما الان با یک بحران در بیداری اسلامی مواجه هستیم.

    غریب‌رضا با اشاره به آسیب‌های وحدت اسلامی مطرح شده توسط مقام معظم رهبری در آن حکم، تصریح کرد: یکی از آسیب‌ها بازگشت نیروهای سابق و بازسازی فضای ماقبل انقلاب‌ها بود و ما برای مواجهه و مبارزه با این آسیب و بحران که در خیلی از این کشورها دیده می‌شود راهکار دیپلماسی وحدت را داریم و این دیپلماسی این فضا را برای ما ایجاد می‌کند که ما بتوانیم الگوی صحیح انقلابی‌گری را به انقلابیون این کشورها برسانیم.

    وی افزود: اما واقعاً این انقلاب‌ها دچار بحران هویت شدند و ما چون دیپلماسی وحدت‌مان در این دو - سه سال طلایی و حیاتی که پیچ تاریخی امت اسلامی بود و می‌رفت که فضای جدیدی به سمت تحقق تمدن اسلامی براساس خواسته‌های عدالت‌خواهانه، آزادی‌خواهانه و اسلام‌خواهانه مردم شکل بگیرد، خلاء دیپلماسی عمومی موجب شد که ما نتوانیم نقش کلیدی خود را برای تحصیل و حفظ پیروزی‌های این حرکت پربرکت ایفا کنیم و این نقد تاریخی است که به دستگاه‌های ما وارد است و باید این را بپذیریم و باید برای جبرانش در فرصتی که باقی مانده فکر اساسی بکنیم.

    حجت‌الاسلام غریب‌رضا در ادامه این گفت‌وگو به تعریف خود از دیپلماسی وحدت پرداخت و گفت: نکته مهمی که در بحث دیپلماسی وحدت این است که چه تصوری از دیپلماسی وحدت داریم و شاید علت عدم تحقق آن این است که تصور درستی از دیپلماسی وحدت نداریم.

    وی افزود: در تعریف دیپلماسی می‌گویند «هدایت روابط بین افراد، گروه‌ها و ملت‌ها در عرصه مناسبات‌ بین‌المللی» و در توضیح بیشتر گفته‌اند که «دیپلماسی بین‌المللی هدایت روابط بین‌المللی از طریق دیدار و گفت‌وگوهای دیپلمات‌های رسمی است».

    * گفت‌وگوهای سازنده و حرکت به سمت تشکیل امت واحده مهمترین عناصر دیپلماسی وحدت اسلامی است

    غریب‌رضا ادامه داد: این تعریفی است که در فضای علوم سیاسی مطرح است اما اگر بخواهیم این واژه را با وحدت ترکیب کنیم و دیپلماسی وحدت را بیان کنیم می‌توانیم این تعریف را مطرح کنیم که دیپلماسی وحدت یعنی «هدایت روابط بین افراد، گروه‌ها، ملت‌ها در چارچوب جهان اسلام از طریق دیدارها و گفت‌وگوهای هدفمند با هدف تشکیل امت واحده اسلامی» این یک تعریف برگزیده است که می‌تواند مبنای حرکت ما و تحولاتی که در ساختار، راهبردها و برنامه‌ها و تاکتیک‌ها برای تحقق امت واحده از طریق دیپلماسی وحدت شکل می‌گیرد، باشد.

    وی به بخش‌های مختلف این تعریف اشاره کرد و گفت: در این تعریف چند عنصر مهم در نظر گرفته شده؛ اول عنصر گفت‌وگوهای سازنده و هدایتگر است چراکه ما برای تحقق وحدت اسلامی کارهای متعددی باید و می‌توانیم انجام دهیم اما یک عنصر کلیدی که وجود دارد رایزنی و گفت‌وگو است که در حقیقت افکار را می‌سازد، جان‌ها را سیراب می‌کند و بستری را ایجاد می‌کند که تحولات فکری و سیاسی در راستای وحدت را ایجاد می‌کند.

    غریب‌رضا افزود: عنصر بعدی مربوط به هدف این دیپلماسی وحدت است که در پیام مقام معظم رهبری به آیت‌الله اراکی کاملاً تصریح شده که هدف باید حرکت به سمت تشکیل امت واحده باشد؛ چارچوبش هم چارچوب جهان اسلام است به این معنی که جهان اسلام را ما هر محدوده جغرافیایی که مسلمان در آن زیست می‌کند بدانیم چه اینکه رسماً در جدول در سازمان کنفرانس اسلامی به عنوان یک کشور اسلامی باشد یا نباشد اما هر جا مسلمانی باشد جزیی از جهان اسلام به حساب می‌آید.

    وی ادامه داد: اما چون دیپلماسی وحدت شکل نگرفته و انجام نشده از قلب اروپا تازه مسلمانی که می‌خواهد اسلامگرایی خودش را به حد اعلا برساند دیپلماسی تروریسم موفق می‌شود و او را جذب می‌کند و به سوریه و عراق می‌آورد و جنایات‌هایی را به نام اسلام انجام می‌دهد لذا ما در تحقق دیپلماسی وحدت مشکل داشتیم.

    * مجمع تقریب تعریف نخبگانی از تقریب مذاهب اسلامی دارد

    مدیر مرکز گفت‌وگوی دینی در بیان چرایی عدم شکل‌گیری دیپلماسی وحدت اسلامی به بحرانی اساسی در نهاد متولی این دیپلماسی اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون در اساسنامه و نوع عملکرد و نگاه مسئولان مجمع تقریب مذاهب به نوعی تصریح شده که تقریب مذاهب اسلامی تعریف نخبگانی پیدا می‌کند و بیشتر به سمت علمای مذاهب اسلامی پیش می‌روند و این نگاه بوده که اگر ما نگاه علما را وحدت‌گرایانه کنیم و فتواها را به سمت وحدت پیش ببریم مواضع و خطابه‌های‌شان را به سمت وحدت پیش ببریم این در بدنه‌های امت اسلامی تزریق می‌شود و توده‌های مردم هم از نخبگان به‌ویژه علمای دینی پیروی می‌کنند.

    وی افزود: این حرف درستی است و شرط لازم تحقق وحدت اسلامی و دیپلماسی وحدت است اما شرط کافی نیست و در حقیقت ما باید تعریف دیپلماسی وحدت را در نظر بگیریم که باید هدایت ملت‌ها باشد و باید به سمت توده‌‌ها و تزریق این تفکر به این توده‌ها برویم.

    غریب‌رضا ادامه داد: امروز تنها نگاه نخبگانی و محوریت علمای دین کفایت نمی‌کند بلکه برای تحقق دیپلماسی وحدت باید تمامی اقشار امت اسلامی با تمامی اصناف و گرایش‌هایش درگیر شوند و حضور داشته باشند و خودشان را متولی وحدت اسلامی و نه مخاطب پیام وحدت اسلامی بدانند و این در حالی است که خطابه‌های دیگر اعم از خطابه‌های تفرقه و تندروی و تکفیر قدرت پیام‌رسانی قوی‌تری از خطاب‌ وحدت دارند و آن خطاب با ابزار رسانه‌ای به تأثیرگذاری بیشتر می‌رسد لذا وقتی برای اقشار دیگر برنامه‌ریزی کردیم و آنها را در تحقق وحدت اسلامی مشارکت دادیم فضا از این موضوعات جدا می‌شود.

    حجت‌الاسلام غریب‌رضا در ادامه به ضرورت تصحیح مسیر کنفرانس وحدت اسلامی اشاره کرد و گفت: نکته دیگر در این بحث تحول اساسی در کنفرانس وحدت اسلامی است؛ ما یک ظرفیت بین‌المللی بسیار بزرگی داریم که حداقل 300 تا 400 نفر از سراسر دنیا در ایران جمع می‌شوند و پیرامون وحدت اسلامی گفت‌وگو می‌کنند اما الان بعد از گذشت بیش  از 30 سال از برگزاری این کنفرانس، روند به این شکل تبدیل شده که این کنفرانس محل عرضه 10 دقیقه‌ای مقاله که معمولاً با کمبود وقت مواجه می‌شوند و نشست‌های جانبی و مصاحبه‌هایی پراکنده شده است.

    * ضرورت بازنگری در کنفرانس وحدت اسلامی و تبدیل شدن مجمع تقریب به اتاق جنگ با تکفیر و تفرقه

    وی با طرح این سوال که آیا واقعاً اهداف بلند وحدت اسلامی با حضور اینها محقق می‌شود، افزود: به عقیده من کسانی باید در این جلسات و کنفرانس‌ها حضور پیدا کنند که در طول سال پرچم وحدت اسلامی را برداشته باشند و با تمام وجود در این مسیر مبارزه کرده باشند و هر کدام از اینها در مناطق جغرافیایی خودشان طرح و راهبرد و نقشه راه وحدت اسلامی را ترسیم کرده باشند و این مسیر را کاملاً طی کنند و در پایان سال دور هم جمع شوند و گزارش یکسال نبرد را بیان کرده و نقشه راه نبرد سال بعد را بگیرند.

    مدیر موسسه گفت‌وگوی دینی با بیان اینکه ارسال مقالات امروزه از طریق الکترونیک خیلی راحت است و نیاز به هزینه‌های سنگین نیست، تاکید کرد: واقعاً اگر با این نگاه افراد گزینش شوند و برنامه‌ریزی شود و مجمع تقریب به یک اتاق جنگ واقعی با جریان تکفیر و تفرقه تبدیل شود، در نگاه همه نسبت به وحدت تحول ایجاد می‌شود لذا ما باید عملی‌تر از این ظرفیت بهره‌برداری کنیم و پیشنهاد من این است که روند فعلی کنفرانس وحدت کنار گذاشته شود و یک روش پویا مبتنی بر عمل‌گرایی و بازنگری عملکرد سالانه افرادی که محور بودند و نقشه سال آینده‌ طراحی شود و فضای نقشه و مبارزه با این جریان‌ها به شکل واقعی تبدیل شود.

     

    حجت‌الاسلام حمیدرضا غریب‌رضا در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا دیپلماسی وحدت تنها متوجه مجمع تقریب است، گفت: نباید یک نهاد متولی صدردصدی دیپلماسی وحدت باشد، دیپلماسی وحدت به اعتقاد من وقتی محقق می‌شود که حداقل برای همه اقشار و نهادها اعم از حکومتی و غیرحکومتی برنامه داشته باشیم اما دو نهاد مرکزی هستند که نقش مهمی در تحقق دیپلماسی وحدت دارند یکی وزارت خارجه و دیگری مجمع تقریب مذاهب اسلامی است.

    * وزارت‌خارجه هنوز احساس نکرده که در تحقق دیپلماسی وحدت وظیفه ذاتی دارد

    وی افزود: اما هنوز وزارت خارجه احساس نکرده است که در تحقق دیپلماسی وحدت یک وظیفه ذاتی دارد در حالی که به اعتقاد من باید یک ترکیبی بین دو نهاد مجمع تقریب و وزارت خارجه در نظر گرفته شود و تقسیم کار جدی انجام شود.

    غریب رضا در این راستا مثالی زد و گفت: در کشور عربستان وقتی قرار است یک گروه دیپلماسی به کشورهای مختلف از جمله کشورهای اسلامی برود حتماً یک روحانی عربستانی همراه آنها هست که حداقل کاری که می‌کند این است که برای این گروه دیپلمات نماز جماعت برگزار می‌کند و در آن کشور به شکل خاص با علمای دینی‌شان صحبت می‌کند و پشتیبانی‌های مادی و معنوی برای ترویج تفکر وهابیت را فراهم می‌آورد و بسترسازی و فضا ایجاد می‌کند.

    وی افزود: همچنین در مقابل، اجرای سیاست‌های بین‌المللی عربستان از طریق مؤسسه دینی‌شان تأیید و ترویج می‌شود که به طور مثال در مسئله سوریه علمای وهابی با دادن فتوای جهاد بسیاری را تشویق و ترغیب کردند سیاست‌های آل سعود را در سوریه محقق کنند.

    مسئول موسسه گفت‌وگوی دینی با طرح این سوال که نهاد دیپلماسی ایران برای تعامل با حوزه علمیه یا مجمع تقریب مذاهب چه برنامه‌ای داشته و دارد، تصریح کرد: اساساً آیا شده است از طرف اتاق‌های فکر بین‌المللی جمهوری اسلامی تکلیف شده باشد که با حوزه و مجمع تقریب چگونه تعامل داشته باشند؛ بله ممکن است در موارد خاصی وزارت خارجه میزبان گروه‌ها علمایی هم شده باشد اما این باید تبدیل به یک راهکار شود و معاونتی‌ برای دیپلماسی وحدت در وزارت خارجه تشکیل شود و این دیدگاهی است که مقام معظم رهبری دارند و در حقیقت پیامی که به آیت‌الله اراکی دادند تحول ساختاری نه تنها در مجمع تقریب بلکه در وزارت خارجه را می‌طلبد.

    * ضرورت ایجاد رشته «دیپلماسی وحدت» با همکاری دانشکده وزارت خارجه و دانشگاه مذاهب اسلامی

    وی به یکی از نمونه‌های ممکن برای همکاری بین مجمع تقریب مذاهب اسلامی و وزارت خارجه اشاره کرد و افزود: به عنوان مثال برای همکاری بین وزارت خارجه و مجمع تقریب معاونت آموزش و پژوهش وزارت خارجه که دانشکده‌ای دارد می‌تواند با همکاری پژوهشگاه و دانشگاه مذاهب اسلامی مجمع تقریب «رشته دیپلماسی وحدت» را تأسیس کنند و در سطح دکترا فارغ‌التحصیلانی داشته باشیم که تخصص‌شان دیپلماسی وحدت باشد و وحدت اسلامی را و جهان اسلام را بشناسند و عرف دیپلماتیک و فوت و فن‌های یک دیپلمات حرفه‌ای را بلد باشند و کارشان در تیم‌های دیپلماتیک این باشد که این هدف را محقق کنند و کم نیستند افرادی که در حوزه و دانشگاه در این زمینه‌ها تخصص دارند و علاقه‌مند هستند و اگر چنین رشته‌ای ایجاد بشود یکی از رشته‌های پرجاذبه وزارت خارجه خواهد بود.

    حجت‌الاسلام غریب‌رضا در پایان تاکید کرد: دیپلماسی وحدت نباید مثل مفاهیم دیگر که مقام معظم رهبری به درستی تشخیص دادند و در حقیقت ثمره سالیان سال تفکر تمدنی ایشان بوده و بار رسانه‌ای پیدا کرد و از اذهان دور شد، باشد.

    وی افزود: نباید دیپلماسی وحدت دچار روزمرگی و آسیب‌‌های دیگر شود و باید این را زنده نگه داریم و مطرح کنیم چرا که سالیان سال مقام معظم رهبری در عرصه وحدت نظریه‌پردازی کرده و به میدان عمل آمدند و این مفهوم چکیده پروژه فکری تمدنی مقام معظم رهبری در حوزه تحقق وحدت اسلامی است لذا خیلی سنگین باید این مفهوم را به دست بگیریم و برای شکافتن ابعاد علمی‌اش تلاش کنیم چه اینکه دکترین دیپلماسی وحدت می‌تواند تبدیل به دکترین نظام جمهوری اسلامی در حوزه وحدت اسلامی شود و نباید به سادگی از کنارش بگذریم و دچار فراموشی و غبارگرفتگی شود.

    - See more at: http://farsnews.com/newstext.php?nn=13930423001597#sthash.e741ZeYa.dpuf
     
    نام :
    نام خانوادگی :
    ایمیل :
     
    متن :
    متوسط امتیاز :
    %0
    تعداد آراء :
    0
    امتیاز شما :