حمیدرضا غریب رضا
صفحه شخصی
حمیدرضا غریب رضا
صفحه شخصی

آخرین نوشته ها

یک اشتباه از رسانه‌های حرفه‌ای

2021-05-20 مقالات
یک اشتباه از رسانه‌های حرفه‌ای

اخیرا خبری در رسانه های دنیا منتشر شد که از یکسو موجب ذوق زدگی برخی رسانه های داخلی و تامل افراد مطلع از سوی دیگر شد.

به گزارش سرویس بین الملل مرکز خبر حوزه در این خبر به نقل از شیخ محسن العواجی از علمای عربستان آمده بود که “اگر کشور دیگری وظیفه بمباران ایران را به عهده نمی گیرد، اسرائیل باید ایران را بمباران کند!”

جالب تر اینکه این خبر درباره فردی منتشر شده بود که دارای دو سازمان ضد صهیونیستی است و بر خلاف عربستان در در جریان جنگ 33 روزه از جریان مقاومت حمایت کرده بود.

البته آقای العواجی به زودی این خبر را تکذیب کرد و به تعبیر خود از انتشار آن بهت زده شده و صهیونیستها را عامل اصلی انتشار آن دانسته بود، اما این موضوع نشان می دهد که رسانه های داخلی باید با پختگی بیشتری به انتشار اخبار بین المللی دست زنند.

حجت الاسلام غریب رضا مدیر موسسه گفتگوی دینی در همین باره در نوشتاری ابراز داشت: جریان تفرقه بسیار محاسبه شده گام بر می دارد. از سویی جنایت زاهدان و کشتار مردم بیگناه در مسجد جامع این شهر را طراحی می کنند، و از سوی دیگر به سراغ چهره های معتدل و ضد صهیونیست جهان اسلام رفته و تلاش می کنند با انتساب چنین اظهاراتی به ایشان، به اهداف شوم خود برسند.

وی در توضیح اهداف دشمنان افزود:آنها می خواهند به مساله وحدت اسلامی ضربه بزنند و ادعا کنند که شخصیت هایی چون العواجی خواهان از بین رفتن ایران به دست اسرائیل هستند، دیگر چرا از تقریب مذاهب و وحدت اسلامی دم می زنید؟

حجت الاسلام غریب رضا خاطر نشان کرد:شکی نیست که چنین خواسته ای از اسرائیل سخن دل برخی «حاکمان سازشکار» و بلکه خیانتکار کشورهای عربی است. رسانه های غربی برای فرافکنی و برداشتن فشار افکار عمومی از هم پیمانانشان تلاش می کنند، این رویکرد خیانتکارانه را به رهبران دینی معتدل جهان اسلام نسبت دهند.

وی ادامه داد:آنها می کوشند نمادهای ضد صهیونیستی را  انسان هایی غیرمنطقی و خیانتکار جلوه دهند و افکار عمومی ایران را نسبت به پشتیبانی دولت از مقاومت تحریک کنند و رواج دهند کسانی که سازمان ضد صهیونیستی تأسیس کرده‌اند، این گونه با ایران دشمنی می کنند، چرا باید به مقاومت کمک کنیم؟

  مدیر موسسه گفتگوی دینی تصریح کرد:حساسیت رسانه های داخلی نسبت به موضوع ایران هراسی قابل تقدیر است ولی باید اعتراف کنیم که آشنایی ما با نخبگان جهان اسلام و جریان های اسلامی معاصر اندک است. همین اطلاعات ناکافی ما باعث می شود به راحتی درباره شخصیت های مثبت و همسو قضاوت منفی داشته باشیم و درصد شایعه پذیری مان بالا برود.

وی افزود:خبر در رسانه های داخلی در همان روزی منتشر شد که بیانیه تکذیبیه ایشان در سایتشان منتشر شده بود. تعهدات حرفه ای در رسانه حکم می کند، در مورد اخبار جنجال برانگیزی از این دست، تحقیق و بررسی کافی انجام شود. اعتماد به نقل خبرگزاریها در چنین مواردی اشتباه حرفه ای بزرگی است.

 حجت الاسلام غریب رضا در پایان ابراز داشت:پیچیدگی شیوه های جنگ نرم، ضرورت دقت و التزام بیشتر به «تقوای رسانه» را برایمان روشن تر می کند. در مسائل داخلی و خارجی باید با سعه صدر، بررسی همه جانبه موضوعات اقدام، از اتهام سریع و نسنجیده دیگران پرهیز کنیم. درباره دشمنان نیز باید با انصاف برخورد کرد تا چه رسد به دوستان.

لازم به ذکر است در تکذیبیه محسن العواجی آمده بود: هر کسي که حتي کمترين اطلاعاتي داشته باشد ، مي داند که اين نقل قول بي پايه و اساس و مغاير موضع شرعي و آشکار هر فرد مسلماني است.

وی تاکيد کرد که اين نقل قول بي پايه و اساس است و هيچ سنخيتي با موضع يک فرد مسلمان درباره تفاوت قائل شدن بين دشمن غاصب که هيچ جايگاه تاريخي و جغرفيايي ندارد، و برادراني که از نظر تاريخي و جغرافيايي با ما در ارتباطند و داراي حق اسلامي، حق برادري و حق همجواري هستند، ندارد.

اين شيخ سعودي افزود: يک فرد عاقل نمي تواند صهيونيست ها را براي اشغال خاک يک سرزمين اسلامي و حمله به برادران مسلمان خود در جمهوري اسلامي ايران تحريک کند؛ اختلافات ظاهري هر اندازه که باشد، يک فرد مسلمان همواره بين دشمن صهيونيست غاصب که همواره با اينگونه شيوه هاي پست و فرومايه در صدد توهين و ايجاد اختلافات است، با برادران ايراني خود تفاوت قايل است.

العواجي تاکيد کرد: موضع ما مسلمانان دربرابر دشمن صهيونيست از قبل تعيين شده است، چراکه خداوند فرموده است (با آنها بجنگيد و خداوند آنها را به دستان شما شکنجه مي کند، و شما را بر آنها پيروزيم مي کند.

وی افزود: اگر چنين موضوعي عليه من وارد بود، در حوادث جولاي(جنگ 33 روزه) از برادرانم مقابل صهيونيست ها دفاع نمي کردم، و مواضعي برعکس جريانهاي رسمي و طايفه اي اتخاذ نمي کردم.

وي گفت: اينگونه شيوه هاي فرومايه که براي تخريب چهره افراد و نسل هاي مختلف امت اسلامي است هيچگاه نمي تواند ما را از ادامه تلاش در راه خداوند، براي ريشه کن کردن غده سرطاني صهيونيست از پيکر امت اسلامي باز دارد.

العواجي تاکيد کرد: هدف دشمن از اينگونه دروغ پردازي، مسلمانان را به جان هم انداختن است، به اين خيال که امت اسلامي به عادي سازي روابط و ابتکارهاي توخالي و طرحهاي به اصطلاح صلح طلبانه، و کنفرانس هايي روي خواهد آورد، که هدف از آن جز توطئه عليه امت اسلامي نيست.

وي گفت: خداوند مسلمانان ايران و ديگر کشورها را از توطئه توطئه گران، و کينه، کينه ورزان حفظ کند.

العواجي تاکيد کرد: پس از اين افترا، من عزم خودم را براي آشکار کردن بيشتر دشمني و تجاوزگري رژيم صهيونيستي چند برابر مي کنم.

۳ مرداد ۱۳۸۹ – ۱۴:۱۸
برچسب:
یک دیدگاه بنویسید